شهر کهن سال عطاآباد

معرفی شهر وآثار عطاآباد

شهر کهن سال عطاآباد

معرفی شهر وآثار عطاآباد

برگزاری اولین همایش استعدادیابی در قزوین

    برگزاری اولین همایش استعدادیابی در قزوین

اولین همایش استعدادیابی، استعدادپروری و استعدادسالاری با حضور جمعی از والدین دانش‌آموزان در سالن همایش‌های موسسه‌ی آموزشی و فرهنگی آینده‌سازان نوین شهرستان قزوین برگزار شد. در این جلسه که در تاریخ 14 اسفند امسال برگزار گردید؛ جناب آقای دکتر حسین علیان بنیان‌گذار استعداد‌یابی و استعدادپروری در ایران و مدیر عامل موسسه‌ی توسعه‌ی آموزش‌های نوین ایران ایراد سخنرانی کردند. ایشان به بیان ضرورت پرداختن به مدیریت استعدادها پرداخته و درباره‌ی نیاز جامعه به فرآیند استعدادیابی برای هدایت افراد در جهت درست تحصیلی و شغلی سخنانی ایراد فرمودند.

پیش از شروع جلسه خانم خدیجه‌ی کریمی که از برگزارکنندگان این جلسه می‌باشند؛ شرح کوتاهی از سوابق و عمل‌کرد موسسه‌ی متانا و آقای دکتر علیان بیان نمودند.
آقای دکتر علیان در آغاز سخن نامناسب بودن سیر مطالعاتی کودکان را به چالش کشیده و علت آن را عدم شناسایی درست استعدادهای آن‌ها عنوان کردند. سخنان با این موضوع ادامه یافت که کودکان انواع دروس و هنرها را فراگرفته بدون این‌که هدف مشخصی را دنبال کنند. آن‌چه که در این راه بیش‌تر دیده می‌شود کسب نمرات بالا و ارتقا به سطح بالاتر تا دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی از دانشگاه می‌باشد. گاهی نتیجه‌ی این بی‌هدفی تغییر رشته‌های مکرر دانشجویان بوده و در نهایت نیز فرد پس از فارغ‌التحصیلی به کاری مشغول می‌شود که نه با استعداد و نه با علاقه و نه با رشته‌ی دانشگاهی وی هم‌خوانی دارد. ایشان این وضعیت را تراژدی آموزشی در کشور بیان کرده و ادامه دادند که شاید ما نتوانیم برخی چیزها مانند ساختار آموزشی را تغییر دهیم ولی می‌توانیم در حد خود تلاش کرده و با قرار دادن کودکان در پروسه‌ی مدیریت استعداد این مشکل را تا حدود زیادی از طرف خود حل نماییم.

سپس به موضوع مدیریت استعدادها پرداخته و آن را به سه بخش استعدادیابی، استعدادپروری و استعدادسالاری دسته‌بندی نمودند. ایشان برنامه‌ی استعدادیابی را با انجام برخی آزمون‌های کتبی و شفاهی قابل اجرا دانسته و سپس استعدادپروری را در قالب رشد استعدادهای کشف شده در کلوب‌ها و کارگاه‌های استعدادپروری تا انتخاب رشته و شغل مناسب گنجاندند. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه نیز آنان را با هدایت به مهارت‌های عملی مطابق با استعدادشان و قرار دادن آن‌ها در پست‌ها و مکان‌های متناسب با استعداد آنان، پروسه‌ی مدیریت استعداد را با فرآیند استعدادسالاری تکمیل نمودند.

ایشان در قسمتی دیگر اشاره کردند که همان‌گونه که کودک نیاز به شناسنامه‌ی سلامت دارد نیاز به شناسنامه‌ی استعداد نیز دارد. در شناسنامه‌ی استعداد باید میزان رشد استعداد‌های کودک مانند هوش هیجانی، دقت، سرعت، رغبت و ... را در یک پروسه‌ی استاندارد شده‌ی استعداد اندازه‌گیری و پایش کرد.

دکتر علیان در بخشی دیگر از سخنان به بیان آزمون‌های گوناگون معتبر جدید و منسوخ پرداختند و تحلیلی کلی از آن‌ها بیان فرمودند. هم‌چنین آزمون‌ها را در سه گروه آزمون‌های هوش فیزیکی (PQ)، هوشی منطقی (IQ) و هوش هیجانی (EQ) تقسیم‌بندی نموده و توضیحاتی درباره‌ی هر یک از آن‌ها بیان کردند. ایشان در خصوص هوش فیزیکی عنوان کردند که برخی افراد دارای درک شنیداری قوی، برخی دارای درک دیداری و برخی نیز از راه لمسی و احساسی ارتباط قدرتمندی با محیط اطراف برقرار می‌کنند. لذا بهترین راه برای هدایت آن‌ها توجه به حافظه‌ی ادراکی آنان می‌باشد. به‌عنوان مثال اگر کودکی دارای توانایی شنیداری بالاست والدین باید از طریق آموزش‌های صوتی مانند نوار کاست و یا آموزش کلامی که در ارتباط با گوش هست به آن‌ها کمک نمایند و یا در تشویق‌ها بیش‌تر از راه شنیداری آنان را مورد تشویق قرار دهند. و کودکانی که دارای حس دیداری قوی هستند از طریق فیلم‌‌ها یا کتاب و مطالب مصور تحت آموزش قرار گرفته و با موارد دیداری هم‌چون کادو مورد تشویق قرار گیرند. و در مورد کودکان احساسی و لمسی نیز به‌همین ترتیب از طریق کارهای عملی هم‌چون مجسمه‌سازی و ساخت وسایل علمی، آموزش داده شده یا به‌وسیله‌ی لمس مانند دست کشیدن بر سر یا دست گذاشتن بر شانه، آن‌ها را مورد تشویق قرار دهند.
 
 
در انتها نیز اشاره‌ای به این مسئله داشتند که یکی از آفات جاری، گل‌چین کردن برخی افراد و معرفی آن‌ها به‌عنوان نخبه است. نتیجه‌ی این گزینش گنجاندن دیگران در گروه غیرنخبه خواهد بود. ایشان این کار را نادرست خوانده و عنوان کردند که همگی نخبه هستند منتها هر کس در زمینه‌ی استعدادی خود و اگر تاکنون به عنوان نخبه شناخته نشده؛ در حقیقت به‌خاطر آن است که استعداد او شناسایی و پرورش نیافته است.
در انتهای جلسه دکتر علیان به پرسش‌های شرکت کنندگان پاسخ داده و پس از آن نیز شرکت کنندگان با حضور در غرفه‌های کتاب و اسباب‌بازی‌های فکری و خلاقانه نسبت به ثبت نام در آزمون‌های استعدادیابی اقدام نمودند.

 
در پایان جلسه نیز پذیرایی از شرکت‌کنندگان به عمل آمد که با توجه به جالب بودن موضوعات مطرح شده در همایش و توضیحات روشن آقای دکتر علیان هم‌چنان شرکت‌کنندگان به بیان پرسش‌هایی از ایشان و راه‌کارهای انجام آزمون‌ها پرداختند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.